08/05/2024

De oceaanhandel tussen Azië en Europa is een nachtmerriescenario - 'tenzij je een vervoerder bent'.

Expediteurs waarschuwen klanten dat de vraag op de oceaanhandel tussen Azië en Europa veel begint te lijken op de piek van de pandemie.

“Het is schokkend”, zegt een Britse expediteur. “De snelheid en het tempo van de veranderingen zijn fenomenaal en bootsen de aanloop naar de piek van de pandemie na.”

De expediteur waarschuwde dat boxlijnen FAK-tariefoffertes schrappen wanneer boekingen worden gemaakt en dat er wordt gesneden in de contractcapaciteit.

“Het is een nachtmerrie. De vraag is enorm hoog - we zien jaar na jaar een groei van 10-20% in ons klantenbestand. Ofwel herbevoorraden klanten zich, ofwel hebben ze door de langere transits rond de Kaap een extra voorraadbuffer van twee weken nodig.

“Voeg daarbij de start van het traditionele ‘hoogseizoen’ in mei, dat nu weer ‘seizoensgebonden’ is. Al met al is het op dit moment een nachtmerriescenario voor importeurs.”

Scan Global Logistics waarschuwde klanten ook dat de zeevrachttarieven in westelijke richting in Azië “explosief stegen”.

“Een cocktail van aanhoudende vraag naar capaciteit, lege vaarprogramma's en een vooruitzicht voor het hele jaar dat geen positieve vooruitzichten biedt voor de crisis in de Rode Zee, heeft de zeevrachttarieven op een snel stijgend pad gebracht,” zei het bedrijf.

Scan vertelde klanten dat er “zwarte wolken aan de horizon hangen - tenzij je een containervervoerder bent”.

Containerrederijen zijn druk bezig met het implementeren van piekseizoentoeslagen en GRI's “op zowel lange- als kortetermijncontracten”, aldus Scan.

Hapag-LloydMSC en CMA CGM hebben allemaal verhoogde zeevrachttarieven aangekondigd tussen het Verre Oosten en Europa, twee vanaf half mei. Maar de Britse expediteur onthulde: “Vervoerders zetten tarieven uit - en trekken ze vervolgens weer in omdat ze al zijn vervangen door hogere niveaus.

“FAK- en spotfaciliteiten en -mechanismen voor de meeste scheepvaartmaatschappijen zijn nu gesloten tot juni, of later - dus je kunt niet boeken, zelfs als je bereid bent hogere prijzen te betalen.”

Hij voegde eraan toe dat niet-gerelateerde vaarroutes nu ook worden beïnvloed: “De Azië-Latijns-Amerikaanse tarieven zijn nu bijvoorbeeld $9.000-$10.000 per 40ft en de capaciteit wordt omgeleid naar die meer winstgevende route.”

De contract- en spottarieven beginnen ook uiteen te lopen.

Scan Global zei: “Dit doet denken aan de tariefontwikkeling tijdens Covid, we hebben een situatie waarin gecontracteerde langetermijntarieven en kortetermijntarieven ver uit elkaar liggen.

“In sommige gevallen kunnen de korte- en langetermijntarieven meer dan $3.000 per 40ft DC verschillen voor dezelfde trade. Als bijkomend commentaar kiezen vervoerders er in toenemende mate voor om prioriteit te geven aan vracht met hogere inkomsten en deze te laden in een poging om de sombere financiële resultaten van Q4 23 en, tot op zekere hoogte, de middelmatige resultaten van Q1 24 te verzachten.”

Een deel van het probleem ligt ook bij een tekort aan containers. Een klant van Container Xchange zei gisteren dat, ondanks het feit dat depots geen grote druk ondervinden van voorraadniveaus, de containerprijzen “voortdurend stijgen en zich ongeveer elke 48 uur aanpassen”.

“Deze stijging is grotendeels te wijten aan de onzekerheid over de situatie in de Rode Zee, maar ook aan leveranciers en verkopers die hun risico's willen afdekken.

Het bedrijf voegde eraan toe dat de omleidingen rond Kaap de Goede Hoop waarschijnlijk “een aanzienlijk aantal” containers hadden geabsorbeerd, terwijl andere “gestrand waren op netwerklocaties”.

“Het verschepen van deze containers kan economisch niet haalbaar zijn door factoren als hoge transportkosten, goedkope opslag op de locatie of containers die het einde van hun levensduur naderen.

Scan Global vroeg om “begrip” van klanten en zei te verwachten dat de situatie tot mei zou aanhouden.

De Britse expediteur voegde eraan toe: “Dit heeft gevolgen voor het hele Verre Oosten. De nieuwe tonnage maakt geen deuk of wordt ingezet als herpositioneringsmiddel voor containers - dus dat helpt niet.

“Dit is nog maar het begin, of bijna het begin, van een explosie van capaciteitstekorten en oceanen die sneller noordwaarts gaan - zelfs pay-to-play kan in dit geval de dag niet redden.”

Back
wood

The reference in premium plywood
from origin to solution

wood